Jste zaměstnanec nebo maminka na rodičovské dovolené a rádi byste začali podnikat? Pak mám pro vás skvělou zprávu – vaše podnikání bude považováno jako vedlejší činnost a z toho plyne několik výhod. Vezmeme to ale hezky popořadě.
Každý, kdo se rozhodne začít podnikat, se musí nejprve přihlásit na živnostenském úřadě, a dále také na finančním úřadě, zdravotní pojišťovně a správě sociálního zajištění. Toto všechno se dá zařídit najednou při první návštěvě na živnostenském úřadě. Dnes už to lze zařídit i online, ale to je cesta jen pro odvážné lidi, kteří se nebojí vyplňování spousty nepřehledných formulářů.
Hlavně nezapomeňte uvést, že vaše podnikání bude na vedlejší činnost.
Pak už můžete začít podnikat. Ani zde není žádný rozdíl mezi hlavní nebo vedlejší činností, funguje to stejně. Prostě prodáváte zboží nebo poskytujete služby, vystavujete faktury, nakupujete potřebné vybavení a vedete si účetní evidenci.
POZOR: Velmi často si lidé chybně myslí, že při vedlejší činnosti nemusíte platit sociální ani zdravotní pojištění! To platí jen u velmi nízkých příjmů a pouze u sociálního pojištění.
U daně z příjmů nehraje hlavní nebo vedlejší činnost žádnou roli. Na základě vaší účetní evidence pak po skončení roku vyplníte do daňového přiznání příjmy a výdaje, odečtete možné slevy na dani a odčitatelné položky a výslednou daň zaplatíte.
V prvním roce se zálohy na daň z příjmů obvykle neplatí, v následujícím roce máte povinnost platit zálohy jen v případě, že daň vám vyšla vyšší než 30 000 Kč.
V daňovém přiznání nezapomeňte uvést všechny vaše příjmy, tedy i ze zaměstnání nebo z pronájmu, jestliže se vás to týká.